برند سازی یک منشور از هویت یک محصول یا عملکرد است که برای کسب موفقیت در آن ، به نکات و مسائل بسیاری باید توجه نمود ؛ در زمینه برندسازی باید توجه و زمان زیادی را صرف کرد تا به آن جایگاه و موفقیت لازم دست یافت. این امر به نوبه خود می تواند یکی از مهم ترین عواملی باشد که در بازارهای رقابتی به افزایش اعتبار و کیفیت آن برند بیفزاید .
حس و برداشت کلی که توسط یک شرکت یا برند بر اساس باورها، ارزش‌ها و عملکرد مورد قبول آن شرکت، ایجاد می‌شود می‌تواند جایگاه یک برند را در میان نام‌های تجاری رقبا و همچنین در میان مشتریان خود تغییر‌ دهد.
برندسازی تنها ایجاد لوگو و شعار نیست و خیلی بیشتر از این حرف هاست: برند یک احساس، یک ماهیت، یک روش زندگی و چیزی است که الهام بخش بوده و باعث می شود احساس غرور، عشق، هیجان یا خوشحالی داشته باشیم که داشتن آن مستلزم تلاش همه ذینفعان، از جمله موسسین، کارکنان یا شریک کسب و کار می باشد ، همانگونه که تاکنون “عصرجدید” سعی در ایجاد گستره وسیعی متشکل از مجموعه جایگاهداران و عوامل سازمان در قالب یک خانواده بزرگ نموده است .
ساده ترین روش فکر کردن در مورد ماهیت، تصور کردن فردی است که مظهر آن می باشد ، برندها بازتاب مشتری می باشند و تمایل دارند جایی در ذهن مصرف کننده باز کنند. آنچه که مهم است، ایجاد تصویر مناسب در ذهن مصرف کننده است. این همان چیزی است که مردم از تجربه کردن و استفاده از خدمات و محصولات برند می خواهند و “عصر جدید” مانند پل ارتباطی میان مشتری و جایگاهدار است که نیاز مشتری را در درون جایگاه با بهترین کیفیت خدمات فراهم نماید ؛ در نتیجه، ایجاد یک هویت قوی برای یک برند موفق مهم بوده و چشم انداز بلند مدتی است که نباید زیاد در طول زمان تغییر کند، اما در بعضی مواقع ، خصوصا با پیدایش رقیب و همچنین به روزرسانی ، از آنجا که هویت برند، ویژگی طولانی مدت است ، بنابراین، نیازمند بازبینی و تغییر به منظور حفظ تأثیر بر مصرف کنندگان می باشد.
جایگاه یابی اصل بنیادی است چرا که تمام انتخاب ها نسبت به آن ، قابل مقایسه است. مصرف کنندگان و مشتریان ، خدمات را با گزینه های دیگر بازار مقایسه خواهند کرد، و بدون جایگاه یابی روشن، تصمیم به انتخاب صحیح نخواهند گرفت که البته حضور “عصر جدید” می تواند اشتیاق و خواسته مشتری را در جایگاههای خود تامین نماید .
هدف ، چارچوب مرجع تصمیم استراتژیک یک شرکت است که برند در چه حوزه ها و مواردی باید به رقابت بپردازد؟ درواقع باید همان بازار مصرفی باشد که برند می خواهد در آن تاثیرگذار باشد. نباید وفاداری به ارزش های برند و شرکت را دست کم گرفت ، مهم نیست که سالها چه چیزی خلق کرده اید، تمام آنها می تواند در عرض چند ثانیه نابود شود ؛ مهم جذب اعتماد عموم خصوصا مشتریان خود است که می تواند در غرور و شخصیت آن برند تاثیر گذارد .
ایجاد هویت مناسب برند به معنای ایجاد برجستگی برند در ذهن مشتری ها است. برجستگی برند شاخصی است که میزان آگاهی از برند را مورد سنجش قرار می دهد.شاخص برجستگی برند این نکته را می سنجد که یک برند چندین بار و با چه میزان سهولت در موقعیت ها و شرایط مختلف به ذهن مشتری فراخوانده می شود؟
مشتری تا چه حد نسبت به برند حضور ذهن دارد و نقش برند در ذهن وی به صوت برجسته حک شده است؟آیا به سادگی آن را به یاد می آورد و شناسایی می کند؟چه نوع اشارات و راهنمایی هایی برای این امر لازم هستند؟و تا چه حد آگاهی از برند در ذهن فرد نفوذ یافته است؟
آگاهی از برند به توانایی مشتری در یادآوری و شناسایی آن تحت شرایط مختلف و نیز ایجاد ارتباط میان نام،لوگو،نماد و سایر موارد با تداعیات خاص آن برند در حافظه مشتری باز می گردد.
عملکرد برند ،هسته ی اصلی مفهوم ارزش ویژه برند را شکل می دهد،زیرا آنچه مشتری از برند تجربه می کند،آنچه درباره ی آن از دیگران می شنود و آنچه شرکت می تواند با بهرهگیری از ارتباطات خود درباره ی برند به مشتری بگوید،همگی تحت تاثیرعملکرد قرار میگیرد .
رابطه ی غایی میان مشتری و برند بر سطح همانند سازی میان آن ها تکیه دارد.هم نوایی با برند شاخصی است که تشریح کننده ی ماهیت این رابطه و میزانی است که مشتری ها احساس می کنند با برند (روی یک موج فکری قرار دارند) و با آن هم صدا و هم نوا هستند.همنوایی شاخصی است که میزان شدت یا عمق نزدیکی روانی مشتری ها با یک برند و میزان فعالیت هایی را که تحتتاثیر این حس وفاداری در رفتار مشتری شکل می گیرد نشان می دهد.
امروزه مصرف‌کنندگان و مشتریان بسیار آگاه هستند و انتخاب آگاهانه دارند. برای اینکه قادر به ایجاد وفاداری میان مشتریان و حفظ موقعیت رهبری در درازمدت باشیم، باید بر روی ارزش برند سازمان خود و ارائه تجربه نام برند برتر در همه زمان‌ها تلاش کنیم.
ارزش واقعی برند ، زمان واقعی است که می تواند نتیجه تعامل با مشتری و همچنین درک مشتری از عملکرد برند باشد بنابراین یک تصور کلی از دانش ، تجربه و عملکرد صحیح ، می تواند ارزش سازمانی و شهرت آن باشد .
اکنون با تجربه یکسال و اندی از شروع فعالیت شرکت انرژی سازان “عصرجدید” و ایجاد نام تجاری “عصرجدید” به خود میبالیم و امید داریم با همت و همنوایی مجموعه سازمان ، بتوان شرکت را همچنان که در نامش هویداست منطبق با رضایتمندی کلیه مشتریان همگام با تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا به بهترین شکل ممکن پیش برد . آمین